HEM

En dag kommer din tonårsson hem och vill att ni ska börja med Meatfree Monday.130925-inbakad-farost

- Utmärkt idé, säger du, det ska bli kul!

Efter en månad deklarerar han att han har blivit vegetarian. I alla fall att han tänker prova det i ett par månader.

- Vad kul, säger du, då får vi lära oss en massa nya rätter! Inuti huvudet bryter dock en viss panik ut. Varje dag? Hur ställer sig resten av familjen till det? Ska jag behöva laga två rätter varje kväll? Kommer han att få i sig tillräckligt med protein, han som tränar och växer? Ska vi bara äta bönor hädanefter?

130924-augergine-i-ugn-miniDu köper vegetariska kokböcker, men känner att många av recepten är lite för vuxna eller lite för ospännande eller kanske det är en viss kruskavarning som du inte känner att familjen kommer att köpa. Vad göra?

Jag stod inför denna utmaning för ett halvår sedan och har funnit både svårigheter att hitta på mat och glädje i att hitta nya maträtter. Det har inneburit en utmaning som har landat i en riktigt bra vardag och det vill jag dela med mig av i denna matblogg och receptsamling. Med tiden kommer den att bli ännu mer komplett, den fylls på vartefter jag lagar.

130922-sallad-miniKriterierna för recepten är:

- det ska vara bra mat, riktig mat, lagad från grunden och själklart jättegod, med en anpassning till det som tonåringar normalt gillar
- det ska vara recept som tar tillvara behovet av allsidig kost och proteiner för växande ungdomar
- det ska gå rimligt snabbt, målsättningen är en halvtimmes arbetsinsats
- det ska vara mat som alla i familjen, även icke-vegetarianer kan gilla, men den ska kunna kompletteras med kött, fisk eller skaldjur vid behov, utan att det krånglar till det hela, kolla därför under rubriken Kommentarer
- inga lättprodukter, hellre 50/50 av mjölk och vispgrädde än matlagningsgrädde med tillsatser
- de är inte för veganer utan hos oss äter vi mjölk- och ostprodukter samt ägg